22 januari 2012

#18

Jag vet att jag inte skrivit någonting på väldigt länge och i mina ögon har denna bloggen upphört lite grann. Jag har en förhoppning om att återuppta den så småningom men i brist på motivation och med en utbildning som tar upp mycket av min tid så har denna sida blivit lidande.
Däremot står vi nu inför ett väldigt viktigt beslut vilket kräver mitt deltagande. Ett sorts vägskäl angående vad som skall hända med vår framtid. Då vårt internet så som vi är vana vid att se det riskerar att bli mer och mer osäkert och slutligen även upphöra. Den fristad vi är vana vid att använda oss av när vi kommunicerar med våra nära och kära och den plats där vi alltid känt oss säkra är nu på väg att upphöra helt.
För bara några dagar sen blev det officiellt att lagförslagen SOPA och PIPA drar sig tillbaka. Internet hade gjort sig hört. Vi tolererar inte sådana beslut. Nu står vi dock inför ett nytt lagförslag med precis samma grundstenar och koncept. Enbart ett nytt sätt att presentera det på. Jag talar om "ACTA". Vi måste än en gång visa att detta är någonting som vi inte tolererar. För oss som bor i Sverige känns det kanske avlägset med ett amerikanskt lagförslag och det kanske känns som att detta inte kommer påverka oss men faktum är att internet inte tillhör något land. Det som dom bestämmer kommer även påverka oss.
Vill du vara övervakad 24/7 när du sätter dig vid din dator? Vill du att alla dina mail och filer du skickar till nära och kära ska granskas först? I så fall behöver du inte lyfta ett finger, men då har du inte heller ett skit på min sida att göra och det är bara för dig att vända om och gå tillbaka därifrån du kom.
Om du dock har ett problem med det här, om tanken på ett helt övervakat internet skrämmer dig, se då till att agera.
Jag är fullt medveten om hur svårt detta kan tänkas vara för den vanliga svensken men det ända som begärs av dig är en väldigt liten del. Utbilda dig. Ta reda på vad ACTA är och vad det gör. Dela med dig av det du vet och sprid ordet. Vi vill inte ha ACTA!

Trots allt är internet vår plats att vistas på som vi vill. Vår framtid och vår fristad. Låt inte någon ta det ifrån oss.

Stop ACTA



Inga kommentarer: